Ať se to komu líbí, nebo ne - na začátku lidského pokroku nebyl ani internet ani plynový sporák. Možná že to byla kamenná sekyra, možná kopí, ale když byl objeven rýč a touha rýt, zpracovávat půdu a cosi dopěstovat, tak teprve tehdy dostaly dějiny lidského bytí pořádný náboj. Přiznávám, je v tom i trochu poetického i historického, ale zejména několik vlastních zkušeností, které mě dovedly k fejetonku, který jsem pojmenoval tak, jak posléze i celou knížku samotnou. Původně jsem myslel, že to bude první kapitolka celé knížky, nakonec jsem ji posunul o jednu pozici dále. První kapitola se jmenuje O zahradní terapii, ale na tu si budete muset počkat. Takže na ukázku:
když jenom vidí rýč, celá se osype vyrážkou. Bylo to metaforické, ale o jejím vztahu k zahradničení to přece jen něco vypovídalo.
Nejdříve jsem měl tendenci trochu se pozlobit, ale rázem
jsem si vzpomněl na sérii svých zážitků, které u mě způsobily, že místo
hněvu mě ovanula pouze vlna nesmírného pochopení a empatie. Můj příběh se
odehrál někdy v roce 1996 nebo ’97, když jsem za jednu zahradnickou sezónu
zničil tři rýče. Když mi v násadě praskl i ten čtvrtý, propadl jsem
krátké depresi. Rýč byl už tenkrát pro mě velmi důležitým pracovním
společníkem. Rozhodl jsem se tedy pro radikální řešení. Koupil jsem si hezky
vytvarovaný rýč od renomované společnosti – a mimochodem mám ho
dodnes. Nebylo by na tom vlastně nic tak divného, snad jenom to, že jsem za něj
utratil pořádnou sumu z rodinného rozpočtu. Ještě nějakou dobu mě kousalo
svědomí, že jsem si dovolil pořídit docela luxusní předmět. Naštěstí tento
pocit zmizel rychle, hned jak jsem rýč zapojil do pracovního procesu. Pochopil
jsem, že nenávist k práci, jakou projevila moje známá, co se osypává při
myšlence na rýč, může velmi snadno vytvořit šmejďácké, nekvalitní
a nepohodlné nářadí. Funguje to ovšem i naopak – pracovat
s dobrým nářadím může být opravdovým zážitkem, radostí a směsí
pozitivních emocí. Došlo to tak daleko, že můj vřelý vztah k jednomu rýči
přerostl do fáze všeobecného zájmu o tento druh nářadí. Rytí, kopání
a sázení rostlin – tedy činnosti, které běžně vykonávám – mě
začaly zajímat i po stránce historické. Místo abych fyzicky ryl
a kultivoval zahrady, ležel jsem v knížkách a pátral po dějinách
rytí a sázení. V čase jsem proplul až do prvního století našeho
letopočtu, kdy ve starém Římě žil Lucius Columella, průkopník nových
zemědělských i zahradnických postupů. Columella nepochybně něco jako rýč
používal, neboť se zachovala jeho teorie sázení. Doporučoval, aby se jamky pro
sázení kopaly rok předem. Zdá se to poněkud úsměvné, neboť pulzující tempo
našeho světa tento komfort příliš neumožňuje. Svoji logiku ten návrh ale
rozhodně má, protože onen římský farmář ještě navrhoval, aby se v případě
špatné půdy vložila do jamky sláma a zapálila se. Znamenalo by to přímé
obohacení půdy o některé druhy živin a také vylepšení její struktury,
neboť velké hroudy by se následkem žáru snadněji rozpadly a kořeny nově
vysazených rostlin by to hned v začátku života měly o něco lehčí. Do
dějin rýče se výrazným způsobem zapsal také irský mnich svatý Fiacre, což byl
svým způsobem trochu záhadný chlapík, mimo jiné známý velkou znalostí léčivých
rostlin. Kolem jeho postavy vznikly různé mýty i pověsti. Na konci
6. století nebo začátkem století 7., nevíme to přesně, se mnich Fiacre rozhodl
přestěhovat ze svého Irska do mnohem úrodnější krajiny střední Francie
v oblasti Burgundska. Místního bohatého biskupa požádal o darování
půdy, aby se mohl na místě usadit a střídavě provozovat mnišskou
i zahradnickou činnost. Burgundský biskup byl nakloněný Fiacrovi pomoct,
jenom nebylo celkem jasné, kolik té půdy by měl biskup mnichovi poskytnout.
Nakonec se snad domluvili na tom, že to bude tolik půdy, kterou kněz stihne
zrýt za jeden den. Nepochybně se do toho pustil s velkou vervou, neboť
jedna z verzí tvrdí, že to bylo za jeden den 3,6 hektaru. Jenom pro
představu – 3,6 hektaru odpovídá ploše přibližně 5 fotbalových stadionů.
Kdo někdy ryl na své zahradě, pravděpodobně zaváhá, jestli má této informaci
věřit. I kdyby to bylo s velkou Boží pomocí, je to přece jenom tak
velká plocha, že i s nejlepším rýčem světa by to byl jistě
nadlidský výkon. Naštěstí ještě existuje druhá verze této pověsti, která tvrdí,
že mnich pouze obryl obvod pozemku o celkové ploše 3,6 hektaru. Ať to
bylo, jak chce, svatý Fiacre se stal patronem rytí a později
i obecným patronem všech zahradníků. Je to fajn, pozitivní vzory potřebují
všichni, nás zahradníky nevyjímaje.
Pavle, už se nemůžu dočkat ....přeji ti krásný a pohodový zbytek svátků a šťastný a veselý nový rok ... Marki
OdpovědětVymazat