Počet zobrazení stránky

úterý 23. září 2014

Čas krokusů

Až se jaro zeptá, co jsme dělali na podzim, budeme mít jistě mnoho odpovědí. Někdo možná už nakupoval dárky k vánocům, někdo dělal to a ten zas ono. Podzim je ale tím správným obdobím myslet i na jaro na zahradě. Jednou z prvních rostlin, která jaro zvěstuje, je krokus. Mám tu pro vás tip, jak si za pomoci těchto rostlin velmi podstatně vylepšíte svoji zahrádku.
Na výsadbě krokusů není nic moc složitého. O něco náročnější je být při tom trochu velkorysý, aby efekt krokusů byl co nejlépe patrný. Můžeme si sice vysadit jenom 15 kousků, které koupíme v pytlíčku, ale největších efektů dosáhneme až s větším počtem vysazených rostlinek. Jednou ze skvělých možností je vysázet si krokusy kruhů v trávníku. Výslední efekt vypadá třeba takto:
Postup je docela snadný. Na podobný efekt ale budeme potřebovat minimálně 150 krokusových "cibulek". Bude-li jich více, ještě lépe.
Abychom snadněji dodrželi tvar kruhu, můžeme si pomoct položením kruhového objektu na trávník. V tomto přpadě to byla skruž ze starého kola.
Do vnitřní části kružnice i po jejím obvodu pak uděláme rýčem nevelké otvory. Do každého otvoru nasypeme asi tak za hrst "cibulí".  Moc se s tím nemažeme - vůbec si nemusíme dávat pozor, jak tam cibulky napadají. Prostě je tam vysypeme a šmitec.
Nakonec jamky po rýči zasypeme kompostem či substrátem, lehce zalijeme, aby se kompost dostal k cibulkám tak blízko, aby nezůstaly ve vzduchu. Pokud kompost či substrát vsákne do jamek, celý postup zopakujeme třeba i vícekrát, abychom měli jistotu, že v půdě nezůstaly vzduchové kapsy. Poté nakonec zaválcujeme, jestli máme válec k dispozici. Jestli ho nemáme, alespoň povrch výsadby nějak upěchujeme. A čekáme až do jara.
Z jara se pak už jenom radujeme z květů, které říkají, že jaro už opravdu klepe na dveře. Než se pustíte do výsadby, třeba si uvědomit jednu věc. Nemusíte dodržet tvar kruhu, ale je důležité, aby krokusy nebyly jen tak rozházeny po trávníku. V první části jara se jejich listy musí nechat růst a žít. Jinými slovy - nesmíme je posekat. Pokud zvolíme pěkný tvar skupiny, krokusové výsadby vypadají hezky i po odkvetení. Třeba takto nějak:
Možná to každý dělá jinak, my krokusy spolu s trávou posečeme vždy při čtvrté seči trávníku. Do té doby nasbírají dost živin, aby v následujícím roce mohly opět kvést.
Krokusy se ale nemusí nutně vyszaovat jenom do trávníku. Dobře se jim daří třeba ve společnosti růží. Krokusy a růže docela dobře spolupracují - navíc pomohou růžový záhon na chvíli osvěžit ještě v době, kdy se růže ještě oddávají zimnímu snění. Kdybychom trochu více potrápili hlavičku i peněženku, dala by se tato výsadba obohatit ještě o další druhy cibulovin, které by efekt kvetení ještě o kousek prodloužily. Ale i krokusy bez dalších cibulovin vypadají spolu s růžemi celkem hezky. Například takto:
Tak se toho nebojte a něco si zkuste. Něco vás to sice bude stát, ale bez jakékoliv další péče vám krokusy vydrží zdobit zahradu několik krásných let. Přeji veselé a hravé podzimní sázení.
 

 

10 komentářů:

  1. Tulipány jsem letos nasázela do košíčků. Krokusy bez nich už dříve a mám pocit, že mi cibulky něco sežralo, na jaře nic nevylezlo. Takže letos zkusím také ty košíčky.

    OdpovědětVymazat
  2. Toto se mi moc líbí. Už déle hledám místo v trávníku, kde bych takové krokusoviště mohla realizovat, uvažovala jsem spíš o nějaké rohu, kvůli sekání, vysázet je do ostrůvku třeba uprostřed mě nenapadlo. Vypadá to i po odkvětu vlastně hezky. Letos hodlám krokusy vysázet pod jabloní, kolem přesázet nějaké hosty - představuji si, že než bude mít jabloň listí, které pak bude stínit, budou krokusy odkvetlé a potom nastoupí hosty, už ve stínu... Ale možná ještě přikoupím nějaký pytlík krokusů a udělám magický kruh v trávníku .-)
    Mám ještě dotaz - šlo by takhle do trávníku sázet malé narcisky - třeba Tete-aTete?

    OdpovědětVymazat
  3. po prečítaní nadpisu som na chvíľku ostala trochu časopriestorovo zmätená ;-)
    prima nápady a inšpirácie!
    takže ja si prosím 777 cibuliek a jednu kouzelnou hulku! ;-)
    btw, tá úvodná fotka je výborná! okrem talentu máš iste aj nejaký super foťák a statív, však? čo ja som sa už naležala a naklaňala krókusom, a ani jedna fotka nevyzerá takto!

    OdpovědětVymazat
  4. Brabi - košíčky někdy pomohou ochránit pře škůdci, ale já je zatím nepoužívám.
    Aneris - omlouvám se, že mi odpověď trvala tak dlouho, ale ještě je stále čas na výsadbu. Narcisky Tete-a-Tete jsem pár krát sázel, ale vždy jen do záhonku. Do trávníku jsem to nezkusil, ale myslím, že by to mohlo být hezké. Jesti to zkusíte, dejte nám prosím vědět, jak to dopadlo.

    SV - myslím že 777 cibulek krokusů je akorátní množství, místo kouzelné hůlky doporučuji obyčejný rýč. Foťáček mám celkem dobrý, ale mnozí nadšenci mají mnóhem lepší. Ale pravda je, že jsem si před krokusy hezky poležel (bez stativu).

    OdpovědětVymazat
  5. Nakonec jsem narcisky Tete-a-Tete zasázela do zmiňovaného záhonu pod jabloní (spolu s hostou, červenolistou dlužichou a krokusy). Ale jestli bude čas a energie, tak možná ještě zkusím výsadbu do trávníku.

    OdpovědětVymazat
  6. Jsem moc ráda, že jsem narazila na tyto stránky. Před 4 lety jsem dostala po rodičích zahradu, která do posledního místečka byla užitková. já vždycky říkala hanlivě, že všude roste žrádlo. :) a zahrada je jen dřina a dřina. Na jaře čekal rodiče a mne vždy takový neutěšený pohled na samou hlínu. Nikde kousek trávy. Já jsem upravila několik trávníků a záhonků na trvalky i letničky, ale nechala i tedy něco pro to žrádlo. V prvním roce jsem udělala tu chybu, o které píšete. Krokusy jsem rozsázela náhodně a pak posekala sekačkou. Přemýšlela jsem, jak jinak bych mohla posekat trávník a že to tak asi dělají všichni. Děkuji moc za vzácné rady. Příští podzim vše napravím. Mám krokusy i ve velké skalce, tam se jim nic nestane a vyrostou vždy. Zaujalo mne i to nasypání cibulek do jamky bez ohledu, jak se v jamce uložily. Platí to třeba i u narcisků nebo tulipánů?

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za vaše milé komentáře - musím ještě zareagovat na poslední otázku. O výsadbě cibulovin jednoduchým nasypáním jsem se dozvěděl v souvislosti se sázecími stroji, které vysazují cibuloviny na velké plochy. Viděl jsem tento stroj v práci na vlastní oči a musím říct, cibulky padaly do půdy jako brambory. A na obrovských lánech holandských tulipánových polích to jinak, než strojem snad ani nejde dělat. Touto metodou jsem sázel osobně jenom krokusy, ale viděl jsem i výsadbu narcisů. U tulipánů to ale skoro určitě jde také.

    OdpovědětVymazat
  8. Přesně tohle jsem hledala :-) Letos mám něco takové v plánu, a tak bych se chtěla zeptat: Jsou pro tento účel lepší krokusy botanické, nebo velkokvěté? Díky moc. Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Hanko, myslím, že je to jedno z hlediska fungování, velkokvěté (ty máme my) budou asi výraznější. Děkuji a přeji hezký den. Pavel

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělé nápovědy i odpovědi. Děkuji. Šafránek Jiří

    OdpovědětVymazat