Počet zobrazení stránky

čtvrtek 8. října 2015

Když dva dělají totéž...

...obvykle to není totéž. Mám čerstvý zážitek a nepopírám, že jsem možná ovlivněn emocemi. Dnes jsem na jedné vyýstavě objevil stánek "zahradnického" prodejce, který mě vedl k tomuto zamyšlení.
Když se občas vracím ze zahradnických cest Anglií, vždy si říkám, jak to ti Angličané dělají, že k zahradnickému řemeslu chovají takovou úctu. A divím se, že u nás tak tomu není. Po dnešku se ale nedivím už vůbec ničemu.

Moji milí zahrádkáři - jestli  na naši profesi koukáte někdy mezi prsty, už vám celkem rozumím. Stále je mazi nami dost těch, kteří se nestydí pro peníze lhát, podvádět a tvářit se při tom svatosvatě. Třeba  nabízet toto hebe jako spolehlivě mrazuvzdorné je pouze jedním z prohřešků "zahradnické" firmy, kterou jsem dnes chvíli pozoroval.


Aby toho nebylo málo, tak u jiného hebe měli tito zahradníci jmenovku : nejvzácnější vřesovec, u vřesu byl pak nápis třikrát kvetoucí vřes. Na to jsem se dovolil zeptat a paní mi odvrkla, že asi kvete na jaře, v létě i na podzim. Můj kritický dojem vyvrcholil ve chvíli, když zákaznice chtěla koupit jedli korejskou a prodejce ji nabízel jedli španělskou a tvrdil, že celým jménem se jmenuje Jedle španělská-korejská.

Tímto si dovoluji zákazníky upozornit, aby při zahradnických nákupech zůstali radši pořád ve střehu. Také ale chci na obhajobu těch slušných dodat, že nejsme všichni stejní. Jaké máte skušenosti vy?

4 komentáře:

  1. Pavle, bohužel tuto Vaši zkušenost mohu potvrdit i já. Já jsem se zase setkala s tím, že v okolních zahradnictvích nabízeli kamarádkám, které se ve flóře příliš nevyznají, jiné rostliny s tím, že jsou to právě ty, pro které si přišly, ačkoliv tomu tak nebylo. Velkým problémem je i to, že v různých obdobích zde v aktuální nabídce seženete právě jen to, co zrovna kvete, ostatní, jako by neexistovalo. Na jednu stranu to chápu, lidé vybírají hodně očima, ale alespoň pár zástupců momentálně nekvetoucích rostlin i pro ty, co vybírají nejen očima, by snad zvládlo každé zahradnictví... Špatné je bohužel i to, že řada zaměstnanců zahradnictví nedokáže kupujícím poradit ani v tom základním, co se jednotlivých rostlin týče. A velký neduhem, alespoň ve většině zahradnictví v našem okolí, je obrovská neochota. Už při vstupu má člověk (který zde není každý týden) pocit, že otravuje a narušuje dobrou pohodu. Toť má zkušenost. Je to škoda - pro zákazníky, i pro firmy pracující v oboru. Velmi mile jsem však byla překvapena přístupem zahradníků za hranicemi u polských sousedů. Hezký den A.

    OdpovědětVymazat
  2. Kamarádce prodali stínomilnou čechravu jako ideální rostlinu do její skalky na slunce... hortenzie v zahradnictvích sotva mají celý svůj název, takže když jsem hledala velkolistou Zaffiro, musela jsem to v zahradnictvích zabalit a soustředit se na internetové obchody. A to nemluvím o klasických problémech s prodejem rostlin se zavádějícími názvy jako kamčatských "borůvek" (a rašelinu k tomu), "stáleplodících" malin, "převislých" jahod, "černé maliny" a "sloupovitých" hrušní. Děda má doma několik exemplářů rakytníků a minikiwi, které neplodí, protože mu neprodali správně samce a samice.
    Navíc mnozí ani neznají rozdíl mezi mrazuvzdorností a zimuvzdorností a tak je těžké se ptát na to, co člověk může vůbec pěstovat například na balkoně a pod. A když jsem letos potřebovala koupit měsíční jahody až v květnu (dříve jsem je na balkon dát nemohla a v bytě být také nemohly), koukali na mne jako na blázna, že jdu pozdě. Někdy sháním obtížně i obyčejný kompost, představa, že bych u nás sehnala tzv. Ericaceous Compost, který je v Anglii prý běžný, je také skoro jako z pohádek.

    Takže, sečteno podtrženo, pokud to jde, mířím raději pro rostliny na internet. Tam se v mých oblíbených obchodech setkávám s podrobnými informacemi, ochotou, radami a vždy mi přišly rostliny a sazenice dobře zabalené.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, přidávám se, bohužel, všechny podobné praktiky, ať už z důvodu nezájmu, neodbornosti nebo naopak zájmu prodat, jsem už zažila. Největším šokem pro mě byla koupě drahé, vzrostlé bobkovišně, prodaná mojí sestře (zahradničením nepolíbené) jakožto "pokojová magnólie".....horko těžko jsem pak sestru přesvědčovala, aby ji vysadila do zahrady, že ji jinak v bytě zahubí...."ale paní prodavačka říkala..."
    O to víc pak potěší, když člověk potká odborníka či odbornici na svém místě. Ráda chodím do Zahradního centra Fišer v Plzni, kde pracuje nadšená slečna, či mladá paní...sama iniciativně vyhledává tápající zákazníky, erudovaně a přitom srozumitelně podává potřebné informace a já jen chodím nenápadně okolo a natahuju uši, jestli se nedozvím něco navíc.
    A mmch., milá Jitko, i na internetu se dá nalítnout :-/ mohla bych jako antireklamu uvést i na ony webové stránky....

    OdpovědětVymazat
  4. Díky děvčata za vaše názory. Jsem rád, že jste se vložili do debaty. Možná by to časem mohlo vést k nápravě. Budu rád za každý názor, za každou zkušenost.

    OdpovědětVymazat